Kırma Eleme Tesisi : Bilmeniz Gereken Her Şey Size Özel Yazı Dizisi

Kırma Eleme Tesisi : Bilmeniz Gereken Her Şey Size Özel Yazı Dizisi

Kırma eleme tesisi adlı makalemiz de nedir, ne değildir çeşitleri nelerdir ve teknik özellikleri gibi bir çok konuda bir toparlama yapmayı düşünüyor ve size tüm detayları ile kırma eleme tesisi sistemleri hakkında genel bilgiler vermek istiyoruz. Buradaki gayemiz satılık kırma eleme tesisi arayışında olan firmaları bilgilendirmek ve doğru satıcıya ulaştırmaktır.

Kırma eleme tesisi; daha çok konkasör diye adlandırılan ve dilimize fransızca kökenli concesseur kelimesinden gelen bir terimdir. Halk dilinde daha çok taş kırma makinası, taş kırma eleme tesisi gibi benzeri isimler ile adlandırılan bu tesisleri Türkiye de yaklaşık 70’den fazla imalatçı üretmektedir.Bu sistemler büyük bir tesis olup, içlerinde farklı farklı yardımcı makinalar barındırmaktadır. Bunlar da kısmen tersiyer kırıcı, dik milli kırıcı, konik kırıcı, titreşimli elek sistemleri gibi makinalardır. Bu makinalara da detaylı olarak sitemizde yer verdik ama bu yazımızda da vermeyi düşünüyoruz.

Kırma eleme tesisleri kapasitelerine göre farklılık göstermektedir. Bu tesisler de 90 lık, 110 luk, 125 lik ve 140 lık olarak ayrılmaktadır. Genel olarak böyle olsa da bazı firmalar tarafından 60 lık gibi kırma eleme tesisi imalatı da yapılmaktadır. Bu rakamlar tesislerin kapasitelerini belirtmektedir, bazı tesisler saatte 120-150 ton ürün çıkartırken bazıları da 450 ton’a kadar çıkarmaktadır.

Taş kırma işlemleri genel olarak dört ana aşamada yapılır.

Primer Darbeli Kırıcı
Primer Darbeli Kırıcı
  1. Primer Kırıcılar ( Birincil Kırıcı Sistemleri )

    Primer kırıcı sistemleri 2 farklı alanda olmaktadır bunlar da primer çeneli kırıcı ve primer darbeli kırıcılardır. Primer çeneli kırıcı dediğimiz sistemler de gövde, sabit çene ve oynak çene dediğimiz pitmandan oluşmaktadır. Bu sistemler kırma işlemlerini genellikle pitman ileri geri hareket dengesini yaylar aracılığı sağlamaktadır. Bu makinalardan çıkan ürünler genellikle yapraksı olmaktadır, çünkü çeneli kırıcı malzemeyi sıkıştırarak kırmaktadır.
    Çok güçlü sisteme sahip olan bu kırıcılar, ilk kırma işlemini gerçekleştirmektedirler. Her türlü taşı ( dağ,dere malzemesi v.s ) rahatlıkla kırabilen bu makinaların ürün boyutuna göre oldukça kolay bir şekilde ayarlanabilmektedir. Primer darbeli kırıcı sistemleri ise çeneli kırıcılardan farklı olarak gövde , rotor ve çarpma plakalarından meydana gelmektedir. Bu makinaların rotor kısmında sıralı bıçaklar,paletler kapak kısmında ise kırma ve çarpma astarları mevcuttur. Primer darbeli kırıcı tipleri çeneli kırıcılara oranla daha güçlü oldukları için, çarptırma ve sıkıştırma yolu ile kırma işlemlerini gerçekleştirir ve bu vesile ile de daha kaliteli üretim yapılmaktadır.Bu ürünlerde ki tek sıkıntı Türkiye de darbeli kullanım oranları oldukça düşük yani pek yaygın değildir.

    Sekonder Kırıcı
    Sekonder Kırıcı
  2. Sekonder kırıcı sistemleri de primer kırıcılar gibi farklı alanlardan oluşmaktadır. Bunlar da sekonder çeneli kırıcı ve sekonder darbeli kırıcı olarak bilinmektedir. Sekonder çeneli kırıcılar aslında primer çeneli kırıcılar ile hemen hemen aynı özelliklere sahip olduklarından ve yapraksı ürün imalatından ötürü pek tercih sebebi olmamaktadırlar. Devir sayısı % 25 oranınla primerden farklı olması ve yüksek devir olması sebebi ile farklılık göstermektedir.
    Çarptırma özelliği olan sekonder kırıcılar bu yüzden kübik malzeme üretimi yapmaktadır. Gövde ile rotor kısmından oluşan bu kırıcılar, rotor üzerine kama,cıvata,paletler ve bıçaklar ile monte edilmektedirler. Ön tarafta ise astarlar mevcuttur. Rotor bıçakları malzemeleri taşı taşa çarpıtma ve kaburgalara vurdurma mantığı ile kırarlar.[divider style=”normal” top=”20″ bottom=”20″]

    Tersiyer Kırıcı
    Tersiyer Kırıcı
  3. Üçüncül kırıcılar diye adlandırılan ,üçüncül aşamadaki kırıcıların başlıcaları, merdaneli, çekiçli, tersiyer kırıcı, konik kırıcı ve dik milli kırıcılardır. Bu kırıcıların teknik özellikler, fiyatlandırması gibi benzeri konuları diğer makalelerimiz de detaylı şekilde ele almıştık zaten. Bu kırıcılar üçüncül olması sebebi ile son olarak istenilen ürünü üretme özelliğindedirler. Kum, çakıl, mıcır ve benzeri gibi ürünler gibi.Merdaneli kırıcı olarak adlandırılan kırıcı tipleri, özellikle sıkıştırma mantığı ile kırma işlemlerini gerçekleştirmektedirler. Bu tip kırıcılar da birbirine ters istikametten dönen iki tamburdan meydana gelmektedir. İki tambur arasında malzemeyi sıkıştırarak kırma işlemlerini gerçekleştirdikleri için, meydana gelen ürünler yapraksı görünümde olup, darbeli kırıcılara oranla daha az toz üretimi yapmaktadırlar.

    Çekiçli kırıcı olarak adlandırılan bu sistemler 2 farklı kısımdan oluşur bunlar, gövde ve rotordur. Rotora bağlanan bir çok çekiç ve yüksek devir sayesinde çarpma işlemlerini gerçekleştirirler. Buna dayalı olarak çıkan ürünler de yüksek kalite olmaktadır. Ve özellikle belirtmek isteriz ki kalker, kireçtaşı gibi yumuşak malzemeler de çıkan kum ile toz oranını da artırırlar.Diğer bir üçüncül kırıcı olarak kullanılan darbeli kırıcılar ise sekonder ve tersiyer kademe kullana bilinir. Çarptırma özelliği çok iyi olan bu sistemlerde oldukça yüksek verimli malzeme üretimi olmaktadır. Özellikle Türkiye de çokça tercih edilen sınıfta yer alan kırıcı tipleri içerisinde ise tersiyer darbeli kırıcılar yer almaktadır.
    Dik milli kırıcı sistemleri ise darbeli kırıcılar gibi hem sekonder hem de tersiyer amaçlı olarak kullanılmaktadır.Dik milli kırıcı makinaları da çarpma işlemi ile kırma olayını meydana getirdiklerinden ötürü çıkartılan ürünler oldukça kaliteli olmaktadır. Bu tip kırıcılar, gövde ve düşey milde bulunan rotordan oluşmaktadır. Dik milli kırıcılar da gövde kısmının içi tamamen sabit astarlar ile kaplı olup, rotora ise bıçaklar ile monte edilmiş durumdadır. Hızlı devri sayesinde ( ortalama 1000-15000 D/D) malzemeyi astarlar ile birbirlerine çarpırtarak kırma işlemlerini gerçekleştirmektedir.Konik kırıcılar da hem sekonder hem de tersiyer olarak kullanılmaktadırlar.

  4. Konik kırıcıların en önemli özelliği ise sert ve aşındırıcı malzemeleri kırmak üzere geliştirilmiş olmalarıdır. Bu tip kırıcılar, kendi eksenlerinde dönerek malzemeleri ezme ve darbe yöntemi ile kırmaktadır.Kırma eleme tesislerin de imalat kapasitenin daha iyi olabilmesi için, sekonder, tersiyer ve primer aşamadaki kırıcların arasında ki kırma sisteminni dengesi çok iyi sağlanmalıdır.Sekonder kırıcıların deşarj aralıkları, primer kırıcılara göre ayarlanmalıdır. Tersiyerlerin ise sekonder kırıcılara göre ayarlanmalı ve eleklerin en üst elek ebadlarına göre ayarlanmalıdır. Bu konu hakkında örnek vermek gerekir ise 110 luk kırma eleme tesisinin primer ağız açıklığı 18 cm iken, sekonder açıklığı 6 cm , tersiyer açıklığı ise 2,5 cm olmalıdır. Bu şekilde uygulandığı takdirde tesislere aktarılan malzemelerin, tesis içerisinde fazla kalması engellenmiş olmaktadır. Bu şekilde hem sağlık hem de daha verimli olmasını sağlayabilirsiniz.
  5. Kırma işlemlerinin gerçekleşmesi sonrasında en önemli unsur ise eleme sistemlerdir, çünkü bu sistemler malzemelerin sınıflandırılması için kullanılmaktadır. Primer kırıcılardan çıkartılan malzemeler ön elek diye adlandırılan ağır hizmet eleği yani ızgaralı ön elekten geçirilir. Bu şekilde primer kırıcıdan çıkartılan malzemelerin istenilen ebadının , sekonder kırıcılara girmeden ayırıcı eleklere gitmesi sağlanmaktadır veyahutta malzemeler, nihai ürünlerin kaliteli olmaları için, yola malzemesi veya ikinci kalite ürün olarak sistem dışına çıkartılır. Bu sistem sayesinde taş tozu oranı 0-5 mm kadar düşer ve agrega üretiminin de artmasına olanak sağlamaktadır. Sekonder ve tersiyer kırıcılardan çıkartılan malzemelerin ayırma işlemleri titreşimli elek sistemleri ile yapılmaktadır. Bu tip elekler, 2,3 ve 4 katlı olup, meyilli ve yatay şeklinde olarak görülmektedir. Devirleri ortalama dakikada 500-1500 olan eleklerin titreşim sistemleri, ileri geri ve yukarı aşağı olaraktır. Ayrıca bu elekler gereksinim halinde yıkamalı olarak da imala edilmektedir.
  6. Konveyör Bant Sistemleri :

    Taş ocaklarından gelen malzemeler primer hazneye yani bunkerlere boşaltılır, bunkerlerde ki malzemeler ızgaralı veya titreşimli besleyici vasıtası ile bypass olukları ve primer kırıcıya aktarımı gerçekleştirilir. Bybass oluğundan akan malzemeler konveyör bant ile stabilize malzemesi veya atık malzeme olarak kırma eleme tesisi sisteminden uzaklaştırılır. Kırma eleme tesisi içerisinde malzemelerin taşınma işlemleri farkı genişlik ve uzunluklarda konveyör bant sistemleri ile yapılmaktadır. Konveyör bantlar şase üzerine yerleştirilmiş alt ve üst taşıyıcı makaralar ile çalışırlar ve kafa ile yumruk bölümlerinde bulunan tamburlar hareket mekanizmasını sağlar.

Satılık Kırma Eleme Tesisi Arayanlara Uyarı

Madencilik sektörünün temel taşlarını oluşturan kırma eleme tesisleri, satın alırken bir çok konuya dikkat edilmesi gereken makinalardır. Çünkü, sıfır diye aldığınız tesisler ikinci el olabilir, uygun diye aldığınız tesis aslında çok yüksek olabilir. İşte bu hususta bir çok konuya dikkat etmelisiniz. Bunlardan birisi de satılık kırma eleme tesisi arayışında internette iyi bir analiz yaparak konkasör imalatçısı firmaları tespit edip, istediğiniz ürünü ve çıkartılacak malzemeyi onlara beyan ederek fiyat teklifi almalısınız. Bu işlemden önce elememiz gereken bir unsur var ise oda firmaların referanslarını analiz etmektir. Sitelerinde referans bulunduran firmaları inceleyerek, gerekirse referans verdikleri firmalar ile görüşüp aldıkları konkasör makinaları hakkında bilgi toplayabilirsiniz. Bu işlemden sonra kafanıza yatan firmalara, fiyat teklifi için mail atıp dönüşleri bekleyin. Gelen teklifler arasında sizlere en uygun gelebilecek teklifi seçip, gerekirse firmaların imalat yaptıkları alanları inceleyiniz.

Kırma Eleme Tesisi Fiyatları Ne Kadar?

Bu tesislerin net fiyat oranlarını internet ortamında bulmak aslında biraz güç olabilir. Zira bu tesisler bir çok işletme için opsiyonel özellikler barındırmaktadır. Buna dayalı olarak ilave olarak eklenecek kırıcılar maliyet artışı demektir. Bu yüzden bir çok firma gerek internet sitelerinde gerekse ilan sitelerinde daha çok  temsili fiyat olarak verip geçerler. Ama şöyle belirtmek isteriz ki ortalama bir tesisin maliyeti 450.000 Tl’den başlayıp 900.000 TL’ye kadar gitmektedir.